Find program results

ეკონომიკური პოლიტიკის შემუშავება და განხორციელება (24 01 01)

Allocated 119.34 c

Program implementer

საქართველოს ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების სამინისტრო

Program description

ეკონომიკური პროცესების ანალიზი, სექტორული კვლევების განხორციელება ქვეყნის ეკონომიკის ძლიერი და სუსტი მხარეების გამოსავლენად;მაკროეკონომიკური სტატისტიკური მონაცემების ანალიზი და შესაბამისი ანგარიშის ...

ეკონომიკური პროცესების ანალიზი, სექტორული კვლევების განხორციელება ქვეყნის ეკონომიკის ძლიერი და სუსტი მხარეების გამოსავლენად;მაკროეკონომიკური სტატისტიკური მონაცემების ანალიზი და შესაბამისი ანგარიშის მომზადება;არსებული ეკონომიკური სიტუაციის ანალიზი და ახალი ტენდენციების გამოვლენა ინვესტიციების მოზიდვის მიმართულებით; ეკონომიკის პრიორიტეტული სექტორების შესწავლა და დეტალური კვლევების განხორციელება;საინვესტიციო კლიმატის ამსახველი მასალების მომზადება, ბეჭდვა და მისი გაცნობა დაინტერესებული დელეგაციებისათვის ქვეყნის შიგნით და საზღვარგარეთ;საქართველოს საერთაშორისო ეკონომიკურ სივრცეში ინტეგრაციის მიზნით, სავაჭრო პარტნიორ ქვეყნებთან ეკონომიკური ურთიერთობების გაღრმავება; რეგიონალური და მრავალმხრივი სავაჭრო ურთიერთობებისა და რეჟიმების ანალიზი და მათი განვითარებისათვის რეკომენდაციების მომზადება; ექსპორტის ხელშეწყობის მიზნით, საქართველოს საგარეო ვაჭრობის შედეგების ანალიზი, ახალი საექსპორტო ბაზრებისა და პროდუქციის იდენტიფიკაცია, სავაჭრო ბალანსის გაუმჯობესებისათვის რეკომენდაციების შემუშავება;,,მწვანე ბიზნეს” შესაძლებლობების არეალის გამოვლენის, საქართველოში ადგილობრივი წარმოების ხელშეწყობისა და განვითარების მიზნით, 4 ძირითად სექტორში (ტურიზმი, სოფლის მეურნეობა და საკვები პროდუქტები, ,,მწვანე პროდუქტების” წარმოება, განახლებად ენერგიაზე დაფუძნებული წარმოება) განხორციელებული კვლევის შედეგების საფუძველზე შესაბამისი საპილოტე პროექტების განხორციელება და პროექტების ტექნიკურ-ეკონომიკური დახასიათების მომზადება; მდგრად ეკონომიკურ განვითარებასთან, ,,მწვანე ეკონომიკასა” და ,,მწვანე ბიზნესთან” დაკავშირებულ საკითხებზე საზოგადოების ცნობიერების ამაღლება საინფორმაციო ვებ პორტალის (www.greengeorgia.ge) მუდმივი განახლების, სემინარებისა და საჯარო ლექციების მეშვეობით;საერთაშორისო სატრანზიტო დერეფნების ეფექტიანი ფუნქციონირების ხელშეწყობა, სატრანზიტო გადაზიდვების განვითარების ხელშეწყობის პოლიტიკის შემუშავება და განხორციელება, ეროვნული სტრატეგიის განვითარება სატვირთო გადაზიდვებისა და ლოჯისტიკის მიმართულებით და საინვესტიციო პროგრამის შემუშავება მულტიმოდალური სატვირთო დერეფნების და მწვანე ლოჯისტიკის მიმართულებით; ადგილობრივი გადამზიდველების საერთაშორისო სატრანსპორტო ბაზარზე გამარტივებული პროცედურებით შესვლის ხელშეწყობისა და ევროპიდან აზიისა და უკუმიმართულებით სარკინიგზო ტრანსპორტით სატვირთო გადაზიდვების გამარტივებული პროცედურებით განხორციელების მიზნით, სხვადასხვა ქვეყანასთან საერთაშორისო შეთანხმებების გაფორმება;საქართველოს ევროპის ერთიან საჰაერო სივრცეში ინტეგრაციის პროცესის გაღრმავების, ფრენების უსაფრთხოებისა და საავიაციო უშიშროების დონის ამაღლების მიზნით, საავიაციო სფეროში ევროკავშირის 45 ტექნიკური რეგლამენტისა და 11 დირექტივის იმპლემენტაცია და ასევე, სამოქალაქო ავიაციისა და საზღვაო ტრანსპორტის სფეროებში მომხდარი სატრანსპორტო შემთხვევებისა და ინციდენტების მოკვლევა და პრევენციული ზომების გატარება უსაფრთხოების დონის გაუმჯობესების მიზნით;სამრეწველო და სამოქალაქო მშენებლობის ხელშეწყობა, სამშენებლო პროდუქციის წარმოების განვითარება და საქართველოში წარმოებული სამშენებლო პროდუქციის საერთაშორისო ბაზრობა-გამოფენებში მონაწილეობის ხელშეწყობა, სამშენებლო სფეროში ახალი ტექნოლოგიების დანერგვის თაობაზე საზოგადოების ცნობიერების ამაღლება;ქვეყნის სივრცითი მოწყობის გენერალური სქემის, საქართველოს მუნიციპალიტეტების, მათი ქალაქებისა და დასახლებების მიწათსარგებლობის გენერალური გეგმების დამუშავებაში მონაწილეობა, სივრცითი დაგეგმარებისა და სამშენებლო საქმიანობის კოდექსის პროექტის შემუშავება და მიღება;სამშენებლო სფეროს მარეგულირებელი კანონმდებლობის დახვეწა, გამარტივება და ევროპულ და საერთაშორისო ნორმებთან დაახლოება;ელექტრონული კომუნიკაციების, საინფორმაციო ტექნოლოგიებისა და საფოსტო კავშირის შემდგომი განვითარების ხელშეწყობა (კრიტიკული ინფრასტრუქტურის ობიექტების კავშირგაბმულობის მდგრადი და დაცული საშუალებებით უზრუნველყოფა, ელექტრონული კომუნიკაციების ქსელების მართვისა და ელექტრონული კომერციის სისტემების შექმნა, ინფოკომუნიკაციების სფეროს განვითარება და საქართველოს საფოსტო კავშირის სფეროს რეფორმა);საპენსიო სისტემის რეფორმის ფარგლებში დაგროვებით საპენსიო სისტემაზე გადასვლასთან დაკავშირებული ღონისძიებების განხორციელება, მათ შორის საკანონმდებლო ბაზის შექმნა, დაგროვებითი საპენსიო სისტემის შესახებ საზოგადოების ინფორმირება, საგანმანათლებლო კამპანიის განხორციელება და სხვა.

სტაბილური მაკროეკონომიკური გარემოს შენარჩუნება საშუალოვადიან და გრძელვადიან პერსპექტივაში; საქართველოს სავაჭრო ბალანსის გაუმჯობესება;საქართველოს საექსპორტო პოტენციალის ზრდა და ბაზრების დივერსიფიკაცია;არსებული სავაჭრო რეჟიმების განვითარება და ახალი სავაჭრო შეთანხმებების გაფორმება (მ.შ თავისუფალი ვაჭრობის);საქართველოს მიმართულებით გადაზიდული ტვირთების მოცულობისა და სამგზავრო გადაყვანების რაოდენობის გაზრდა;ქვეყნის სატრანზიტო პოტენციალის ამაღლება და მულტიმოდალური გადაზიდვების განვითარება; სატრანსპორტო ინფრასტრუქტურის გაუმჯობესება; საქართველოს სატრანსპორტო სისტემის კონკურენტუნარიანობის ამაღლება; საქართველოს საჰაერო კანონმდებლობის მოყვანა ევროკავშირის სტანდარტებთან;საქართველოს აეროპორტებში მგზავრთნაკადის და ტვირთნაკადის გაზრდა;სამშენებლო ინდუსტრიის განვითარება და მშენებლობის ხარისხის გაუმჯობესება;ევროპულ სამშენებლო ბაზართან ინტერგაცია;საგანგებო სიტუაციების დროს ელექტრონული კომუნიკაციების, საფოსტო კავშირის და მაუწყებლობის ქსელების უზრუნველყოფა, ფუნქციონირების და ინფორმაციული რესურსების დაცვა ეროვნულ დონეზე.
·         მიმდინარეობდა საქართველოსა და ევროკავშირს შორის ღრმა და ყოვლისმომცველი თავისუფალი სავაჭრო სივრცის (DCFTA) შესახებ შეთანხმების რეალიზება; ·         2015 წელს გაიმართა მოლაპარაკებების ორი რაუნდი საქართველოსა და EFTA-ს შორის თავისუფალი ვაჭრობის შესახებ შეთანხმების ტექსტის მიღების მიზნით; ·         გაფორმება 9 საერთაშორისო შეთანხმება და 14 შეთანხმება მომზადდა ხელმოსაწერად; ·         გაიმართა ეკონომიკური თანამშრომლობის ერთობლივი მთავრობათაშორისი კომისიების მორიგი სხდომები 6 ქვეყანასთან; ·         გაუმჯობესდა ექსპორტის სტრუქტურა; ·         საინვესტიციო კანონმდებლობის დახვეწის მიზნით შემუშავდა საკანონმდებლო ცვლილებათა პაკეტი; ·         პოტენციურ ინვესტორებს მიეწოდა ინფორმაცია საქართველოში არსებული საინვესტიციო კლიმატის თაობაზე (განხორციელდა 77 ბიზნეს ვიზიტი საქართველოში), ხოლო დაინტერესებულ ინვესტორებს - კონკრეტული საინვესტიციო შეთავაზებები და განხორციელდა პროექტების დამუშავება; ·         25-მდე კომპანიას გაეწია ინვესტორთა შემდგომი მომსახურება, გაიზარდა ინვესტორთა კმაყოფილება და რეინვესტიციის მაჩვენებელი და ასევე, საქართველოში დარეგისტრირებული უცხოური კომპანიების რაოდენობა; ·         წარმატებით განხორციელდა 20 საინვესტიციო პროექტი; ·         ამაღლდა ტრანსპორტის დარგის კონკურენტუნარიანობა, გაღრმავდა საერთაშორისო თანამშრომლობა და საქართველოს საერთაშორისო სატრანსპორტო სისტემებში ინტეგრაცია; ·         ელექტრონული კომუნიკაციების, საინფორმაციო ტექნოლოგიების, მაუწყებლობის და საფოსტო კავშირის სფეროში მიმდინარეობდა ინოვაციური განვითარების პროცესი. გაიზარდა სფეროში დასაქმებულ მეწარმეთა რაოდენობა, განვითარდა კონკურენცია, გაუმჯობესდა არსებული და დაინერგა მომსახურების ახალი სახეობები.
სამშენებლო სექტორის სტატისტიკური მაჩვენებლები, მშენებლობაზე გაცემული ნებართვების რაოდენობა ; სავაჭრო პარტნიორი ქვეყნების რაოდენობა, საქართველოს სავაჭრო ბრუნვაში ექსპორტის მოცულობა და ექსპორტის ხვედრითი წილი ; მგზავრთნაკადებისა და ტვირთნაკადების რაოდენობა ; მაკროეკონომიკური მაჩვენებლები, სხვადასხვა საერთაშორისო ორგანიზაციებისა და ანალიტიკური ცენტრების მიერ საქართველოსადმი მინიჭებული რეიტინგები ; მწვანე ბიზნესის სფეროში განხორციელებული საპილოტე პროექტების რაოდენობა
·         მაკროეკონომიკური მაჩვენებლები: ·  სავაჭრო ბრუნვაში ექსპორტ-იმპორტის მაჩვენებლები - 2015 წელს მსოფლიოში არსებული მდგომარეობისა და რეგიონში მიმდინარე ნეგატიური პროცესების შედეგად, საგარეო სავაჭრო ბრუნვა შემცირდა 13%-ით (შეადგინა 9 928 მლნ აშშ დოლარი), ექსპორტი - 23%-ით (შეადგინა 2 204 მლნ აშშ დოლარი), ხოლო იმპორტი - 10%-ით (შეადგინა 7 724 მლნ აშშ დოლარი). მიუხედავად საგარეო სავაჭრო ბრუნვის კლების ტენდენციისა, ევროკავშირთან შენარჩუნდა ზრდის ტენდენცია (ბრუნვა გაიზარდა 6%-ით, ექსპორტი - 4%-ით, ხოლო იმპორტი - 6%-ით) და 2015 წლის მონაცემებით ევროკავშირის წილმა სავაჭრო ბრუნვაში 6 პროცენტული პუნქტით მოიმატა და შეადგინა 32%, ხოლო დსთ-ს წილი შემცირდა 3-ით და შეადგინა 28%. ამავე პერიოდში ევროკავშირში საქართველოს ექსპორტის წილი 22%-დან გაიზარდა 29%-მდე, ხოლო დსთ-ს წილი 51%-დან შემცირდა 38%-მდე; ·         ქვეყნისათვის პრიორიტეტულ სექტორებში განხორციელებული ინვესტიციების რაოდენობა და სიხშირე - 2015 წელს წარმატებით განხორციელდა 20 საინვესტიციო პროექტი, რაც 2014 წლის მაჩვენებელის ტოლია; ·         სამშენებლო სექტორის სტატისტიკური მაჩვენებლები, მშენებლობაზე გაცემული ნებართვების რაოდენობა - საანგარიშო პერიოდში საქართველოს მასშტაბით გაიცა სულ 10 186 მშენებლობის ნებართვა, რაც წინა წელთან შედარებით მეტია 707-ით (მ. შ. განსაკუთრებული მნიშვნელობის ობიექტების მშენებლობაზე - 60 ნებართვა, რაც წინა წელთან შედარებით ნაკლებია 4-ით), სარეკრაციო ტერიტორიებზე და განსაკუთრებული სამშენებლო რეგულირების ზონებში მოხდა 193 პროექტის კომისიური განხილვა; ·         სავაჭრო პარტნიორი ქვეყნების რაოდენობა, მგზავრთნაკადებისა და ტვირთნაკადების რაოდენობა: ·  სამოქალაქო ავიაცია - 2015 წლის იანვარ-ნოემბრის პერიოდში საქართველოს საერთაშორისო აეროპორტების მიერ რეგულარული და ჩარტერული რეისების შედეგად გადაყვანილ იქნა 2,1 მლნ მგზავრი, რაც 2014 წლის იგივე პერიოდის მაჩვენებელს აღემატება 13%-ით; ·  საქართველოს რკინიგზა - 2015 წელს საქართველოს რკინიგზით პირველად ბოლო წლების განმავლობაში გადაიზიდა ისეთი ახალი ტრანზიტული ტვირთები, როგორიცაა ყაზახური მაზუთი, უზბეკური ბამბა, თურქმენული გოგირდი, აზერბაიჯანული მეთანოლი. ახალი შეთანხმებების შედეგად უკვე დაიწყო უზბეკური და თურქმენული კარბამიდის გადაზიდვა. სადგურ ვალედან (რომლის რეაბილიტაცია განხორციელდა 2015 წელს) თურქეთის მიმართულებით გადაიზიდა ნახშირის მოცულობითი პარტია;  ჩინეთიდან საქართველოს მიმართულებით რამოდენიმეჯერ განხორციელდა საკონტეინერო მატარებლით ტვირთების გადაზიდვა; ·  შავი ზღვის  საზღვაო ტერმინალი (ყულევი) - 2015 წლის იანვარ-ნოემბრის პერიოდში გადამუშავებულმა ტვირთების რაოდენობამ შეადგინა 2.2 მლნ ტონა, რაც 2014 წლის ანალოგიურ პერიოდთან შედარებით 17%-ით მეტია; ·         მწვანე ბიზნესის სფეროში განხორციელებული საპილოტე პროექტების რაოდენობა - აღმოსავლეთ პარტნიორობის გარემოსდაცვითი და კლიმატის ცვლილებების პანელის (EaP Panel on Environment and Climate Change) მიერ ინიცირებულ აღმოსავლეთ პარტნიორობის მე-2 პლატფორმის ,,ეკონომიკური ინტეგრაცია და კონვერგენცია” ფარგლებში დაიწყო მოქმედება პროექტმა „აღმოსავლეთ სამეზობლო ქვეყნებში მწვანე ეკონომიკის განვითარება” (EaP Green); მიმდინარეობდა სამუშაოები დაბალემისიებიანი განვითარების სტრატეგიის (LEDS) შემუშავებასა და განხორციელებაზე. ,,წინასწარ განზრახული ეროვნული კონტრიბუციის“ (INDC) ხელმოწერის შემდეგ ამოქმედდება „მწვანე კლიმატის ფონდი“, რომელიც დაეხმარება ქვეყნებს სათბური გაზების ემისიების შემცირებაში; ·         სხვადასხვა საერთაშორისო ორგანიზაციებისა და ანალიტიკური ცენტრების მიერ საქართველოსადმი მინიჭებული რეიტინგები: ·  2015 წლის შეფასებით საქართველოს რეიტინგი Frazer Institute-ის „მსოფლიო ეკონომიკური თავისუფლების ინდექსში“ 2013 წელთან შედარებით გაუმჯობესდა 2 პოზიციით და 7,83-იანი ქულით მე-12 ადგილი დაიკავა 157 ქვეყანას შორის (გაუმჯობესდა 0.05 პუნქტით); ·  მსოფლიო ბანკის „Doing Business-ის შეფასებით, ბიზნესის წარმოების სიმარტივის მხრივ 2015 წელს საქართველო 24-ე პოზიციაზე იმყოფებოდა 76.84 ქულით; ·  Heritage Foundation-ის „ეკონომიკური თავისუფლების ინდექსის“ 2016 წლის შეფასებით, საქართველოს სარეიტინგო ქულა 0.4 პუნქტით გაუარესდა წინა წელთან შედარებით და მსოფლიოს 178 ქვეყანას შორის 2016 წელს 72.6 ქულით 23-ე ადგილზე გადმოინაცვლა (2015 წელი - 22-ე პოზიცია) კვლავ „უმეტესად თავისუფალი“ სტატუსით, ხოლო ევროპის რეგიონში 43 ქვეყანას შორის საქართველო იკავებს მე-12 ადგილს (2015 წელი - მე-11 ადგილი); ·  მსოფლიო ეკონომიკური ფორუმის „გლობალური კონკურენტუნარიანობის ინდექსის“ 2015-2016 წლების შეფასებით, საქართველომ პოზიცია გაიუმჯობესა 3 საფეხურით და იმყოფება 66-ე პოზიციაზე 4,22 სარეიტინგო ქულით (2014-2105 წლები - 69-ე ადგილი 4,22 ქულით); ·  საერთაშორისო გამჭირვალობის „კორუფციის აღქმის ინდექსის“ შეფასებით საქართველოს რეიტინგი 2015 წელს, 2014 წელთან შედარებით, 2 ადგილით გაუმჯობესდა და 175 ქვეყანას შორის დაიკავა 48-ე პოზიცია 52 ქულით, ხოლო პირველი ადგილი - აღმოსავლეთ ევროპა და ცენტრალური აზიის რეგიონის 19 ქვეყანას შორის; ·  Moody’s Investors Service-მა საქართველოს სუვერენული რეიტინგი Ba3 დაადასტურა, ხოლო პერსპექტივა სტაბილურიდან პოზიტიურამდე გააუმჯობესა; ·  Fitch-მა დაადასტურა საქართველოს საკრედიტო რეიტინგი „BB -“, ხოლო პერსპექტივა პოზიტიურიდან სტაბილურით შეცვალა (2015წ.). საქართველოს რეიტინგის პერსპექტივის „პოზიტიურიდან“ „სტაბილურით“ ცვლილება ძირითადად გამოწვეული იყო ქვეყნის ეკონომიკაზე საგარეო შოკების გავლენით, ექსპორტის შემცირებით და აშშ დოლარის მიმართ ლარის ოფიციალური გაცვლითი კურსის გაუარესებით.

Rotate your device!

Last Update: 15.08.2022